Ga naar hoofdinhoud

TechKunst

TechKunst

Tekst Annebelle de Bruijn
© Sam Rentmeester

Hoe inspireert ­technologie kunstenaars? In deze rubriek vertelt een kunstenaar daarover.

Volkert van der Wijk

Kinetische sculpturen

Kunstenaar en TU Delft gastonderzoeker Volkert van der Wijk maakt vernuftige kinetische sculpturen. Mensachtige figuren bijvoorbeeld die de zeggingskracht van wanhoop, intimiteit en andere menselijke emoties in hun beweging herbergen. En kunstwerken geïnspireerd op balans. Dat laatste is geen toeval. Van der Wijk promoveerde in 2014 op dynamische balans van snel bewegende robotica.

De uitdaging voor Van der Wijk zit hem in precies díe beweging creëren die interactie tussen kijker en sculptuur oproept. Neem zijn bronzen sculptuur ‘Knuffel’ waarbij twee piramidevormen in de ene stand aantrekkingskracht uitbeelden en in de andere stand de intimiteit van een omhelzing. “Op een Leidse tentoonstelling kreeg ik te horen hoe indrukwekkend het was dat zulk koud en zwaar materiaal zoveel kwetsbaarheid en warmte uit­straalt. Daar doe ik het voor”, vertelt hij.Wanneer hij een idee heeft voor een sculptuur, zoekt hij in wetenschappelijke literatuur naar toepasbare mechanismes en belt hij met andere wetenschappers. Wetenschap en kunst versterken elkaar dikwijls. “Soms stuit ik als wetenschapper op een mechanisme dat perfect past bij een idee, maar het komt ook voor dat ik artikelen publiceer op basis van toepassingen uit mijn kunst.” Zo publiceerde hij in tijdschrift Constructeur over het kunstwerk de Taaie Tiller. Voor deze ‘Sisyphus Machine’, die tot in de eeuwigheid een rotsblok uit het water tilt en weer laat vallen, ontdekte Van der Wijk hoe hij de dode punten kon omzeilen van het vierstangenmechanisme. 

Geestesvader van de Sisyphus Machine was journalist Henk Hofland. Van der Wijk en Hofland leerden elkaar kennen in 2002 toen Hofland gastschrijver was aan de TU Delft. Hofland werd vriend, inspiratiebron en springplank. “Hij opende voor mij een nieuwe wereld. Kunst maakte ik altijd al. Maar dankzij hem leerde ik dat er een publiek is voor mijn kunst. Het begon voor mij kortom pas echt in Delft.”

kineticart.nl