Ga naar hoofdinhoud

TechKunst

TechKunst

Hoe inspireert ­technologie kunstenaars? In deze rubriek vertelt een kunstenaar daarover.

Tekst Marjolein van der Veldt
© Foto’s Sam Rentmeester

Lars Geluk

Artistieke algoritmes

“Kunst hoeft niet altijd een eenduidige betekenis te hebben, het mag ook gewoon mooi zijn”, zegt Lars Geluk, masterstudent technische natuurkunde en kunstenaar. Hij benadert kunst vanuit het perspectief van een ingenieur en ziet het als een manier om wis- en natuurkundige theorieën verder te verkennen. Waar in zijn studie de focus ligt op het verklaren van deze fenomenen, zoekt Geluk daarbuiten juist naar de pure, visuele beleving daarvan. Deze filosofie komt duidelijk naar voren in zijn nieuwste werk, een ode aan de VeldtFast Fourier transform (FFT), een wiskundig algoritme dat wordt gebruikt voor het verwerken van signalen zoals geluid en afbeeldingen. Een bekende toepassing is een .jpeg-bestand waar alle hoge frequenties zijn gefilterd zodat er minder data wordt verbruikt.

‘Een heel functionele, maar ook ingewikkelde theorie’, aldus Geluk. In een metershoog tweeluik, speciaal gemaakt voor de KunstParade in Museum Prinsenhof Delft, gaat hij op zoek naar de esthetiek van dit wiskundige principe. “Ik verken de symmetrie en schoonheid zonder de formules uit te leggen.” Het idee ontstond uit pure nieuwsgierigheid, een zoektocht naar manieren om de theorie visueel te maken. Zelf vergelijkt hij het proces met het bouwen van een viool. De code die hij heeft gecreëerd om de theorie artistiek te vertalen, ziet hij als het instrument. “Met die code kan ik visuals maken, maar het instrument bespelen – daar komt het kunstenaarschap om de hoek kijken.” Een kwetsbaar proces, soms een worsteling, geeft hij toe. Want net zoals een beginnend violist die leert de juiste tonen te spelen, leert Geluk zijn wiskundige ‘instrument’ beheersen.

De oneindige mogelijkheden van de techniek als basis, een artistieke uiting als eindresultaat. Zonder de noodzaak om daar een boodschap aan te verbinden. “Schoonheid is een reden op zich,” stelt hij. “Iedereen mag zijn eigen betekenis aan het werk geven.”

Geestesvader van de Sisyphus Machine was journalist Henk Hofland. Van der Wijk en Hofland leerden elkaar kennen in 2002 toen Hofland gastschrijver was aan de TU Delft. Hofland werd vriend, inspiratiebron en springplank. “Hij opende voor mij een nieuwe wereld. Kunst maakte ik altijd al. Maar dankzij hem leerde ik dat er een publiek is voor mijn kunst. Het begon voor mij kortom pas echt in Delft.”

In de tentoonstelling Kunstparade (t/m 5 januari) toont Museum Prinsenhof 38 werken van gevestigde en opkomende kunstenaars die een bijzondere band met Delft hebben. Ook kunstenaars met TU-banden dragen bij: student Lars Geluk, alumni Willem van der Hoed, Theo Jansen, Tony Monsanto en Frank van der Salm en artist in residence Mette Sterre. Lezers van Delft Matters ontvangen op vertoon van dit artikel 30 procent korting op een entreeticket voor De KunstParade. Museum Prinsenhof, Sint Agathaplein 1, Delft